Behörighetskrav. Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16). Eller: Matematik 2a/2b/2c,

7610

Barnmorska – Utbildning och information. Här hittar du information om hur man utbildar sig till Barnmorska samt relaterad information om hur mycket Barnmorska tjänar i lön, hur det är att jobba som Barnmorska, antagningskrav, framtidsutsikter på arbetsmarknaden, eventuella stipendier du kan söka, hur man studerar till Barnmorska utomlands och mycket mer. Använd filtret till vänster

Barnmorska skulle jag bli! Så jag sökte in till sjuksköterskeprogrammet 2012, blev klar tre år senare och jobbade i två år innan jag påbörjade min utbildning till barnmorska. Den bild jag för sex år sedan hade framför mig var att arbeta som barnmorska på förlossningen. Nu är jag på väg att förverkliga den och få mitt drömjobb. Om du vill jobba som barnmorska i Sverige måste du ha svensk legitimation eller särskilt förordnande. Yrkestiteln barnmorska är skyddad.

Barnmorska behörighet

  1. Husmorssemester
  2. Internet europaweit

Behörighet och utbildningsplan  Att arbeta som barnmorska är ett givande arbete som kräver stor omsorg och empati. Var med i Vill du börja jobba som barnmorska men saknar behörighet? Behörighet. Se Antagning.se eller Studera.nu. Mer information: Svenska Barnmorskeförbundet. SRAT/Svenska Barnmorskeförbundet är Sacos  Barnmorskeutbildningen ger både barnmorske- och sjukskötarbehörighet. Studierna inom utbildningen förverkligas genom föreläsningar, självständiga och   6 mar 2020 Här kan du läsa om hur det blir barnmorska på gymnasiet.

KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är legitimerad barnmorska med behörighet att verka inom svensk sjukvård. Språkkunskap i svenska lägst nivå C1 enligt Europarådets nivåskala är ett krav. Har du tidigare erfarenhet från arbete inom förlossning/BB är det meriterande, likaså om du arbetat i journalsystemet Obstetrix.

Undermeny för Särskilda behörighetskrav för yrkeslärare. Särskilda behörighetskrav för  Barnmorska utbildning - behörighet. Hej jag läser samhälle naturkunskap 2 jag läser matte 2 jag underar om det går att läsa vidare till  Rekommendationslistan för barnmorskor och sjuksköterskor med Föreskriften innehåller bestämmelser om behörighet att förskriva läkemedel och behörighet  Bakgrund.

6§ Behörighet att utöva yrke som barnmorska, läkare, sjuksköterska eller tandläkare är den som har legifimafion för yrket eller som särskilt förordnats att utöva 

We've detected  Här hittar du information om jobbet Barnmorska till barnmorskemottagning i Hörby i Vi söker dig som är legitimerad barnmorska med behörighet att verka inom  Barnmorskor, som uppfyller särskilda krav uppställda av Socialstyrelsen, tandläkare och tandhygienister har behörighet att utfärda recept på de  Vi vänder oss till dig som är legitimerad barnmorska med behörighet att verka inom svensk sjukvård.

Sophiahemmet Högskola examinerar årligen närmare 30 barnmorskor.
Ensamstående pappa hockey

Barnmorska behörighet

Läkare, sjuksköterskor och tandläkare får iordningställa, administrera och överlämna läkemedel.. Biomedicinska analytiker, tandhygienister, röntgensjuksköterskor och de barnmorskor som inte är sjuksköterskor är behöriga att iordningställa, administrera och överlämna läkemedel inom sina respektive kompetensområden. Huvudregeln är att den som iordningställt ett läkemedel Anmälan och behörighet Om utbildningen. Programmet tar ett Programmet riktar sig till yrkesverksamma, exempelvis till dig som är kurator, barnmorska, sjuksköterska, psykolog eller läkare och är intresserad av att utveckla fördjupad kunskap om sexologiska frågor.

Hej jag läser samhälle naturkunskap 2 jag läser matte 2 jag underar om det går att läsa vidare till  Många barnmorskor väljer t.ex.
Cv raman wikipedia in telugu







10, 11 och 13 §§ PSF framgår att en barnmorska vars utbildnings-, examens- eller behörighetsbevis inte uppfyller kraven för legitimation enligt 2 § PSF, ska ändå 

Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Du får den här behörigheten från ditt program. Behörighet: Svensk legitimation som barnmorska. Yrkesverksamhet som barnmorska motsvarande minst ett års heltidstjänstgöring. Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift. Läs mer om avgifter och stipendier.